Bernafonin 75 vuotta

Merkittävimmät saavutukset

1946 - 1974

Sveitsiläisen kuulonhuollon tarina

Kaikki sai alkunsa Sveitsissä, kun insinööriopiskelija, nuorukainen Hans Gfeller Jr.sai käsiinsä isänsä uuden kuulokojeen ja siitä innostuneena suunnitteli ja rakensi sellaisen itse.

1946

Alkutaival

Gfeller AG:lla oli tietoliikenteeseen erikoistunut yritys, jolla oli kaksi omaa tehdasta Bernin alueella. Yritys tunnettiin parhaiten puhelimistaan. Menestyksestä huolimatta, yritysjohto etsi kaiken aikaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Läpimurto tapahtui lopulta yrityksen omistajan Hans Gfeller Seniorin palattua Yhdysvalloista työmatkalta upouuden kuulokojeen kanssa. Hänen poikansa, Hans Gfeller Jr. osoitti erityistä kiinnostusta kuulokojetta kohtaan. Hän ei tyytynyt pelkästään ihailemaan aikansa huipputason kuuulokojeteknolgiaa, vaan otti ruuvimeisselin ja purki kuulokojeen osiin. Pian sen jälkeen, hän alkoi kehittää ja myydä omia kuulon apuvälineitä perheyrityksensä kautta.

  • Vierailulta Sveitsin posti-, puhelin- ja sähkepalvelussa (PTT), yritysvieras, Hans Gfeller Senior on viides henkilö oikealta.

  • Hans Gfeller Jr. & Hans Gfeller Sr. Kuulokojeineen

Joulukuu


“A. Kunz & Co, Zürich, ja E. Singer, Bern, ovat sopineet 250 kuulovahvistimen (3 lampulla) toimittamisesta 128 Sveitsin frangin myyntihintaan, tuotantokustannukset mukaan lukien testit ja rakentaminen noin 76 frangia. Ensimmäinen näyte on valmistumassa ja se on valmis lähipäivinä.”

Yhtiön hallituksen pöytäkirja 20. joulukuuta 1946

1949

Välitön maailmanlaajuinen menestys

Kiinnostus Gfellerin kuulokojeisiin heräsi nopeasti myös Sveitsin ulkopuolella. Vuoteen 1949 mennessä myyntisopimukset oli tehty niin Pohjois-Afrikan kuin Lähi-idän maiden kanssa. Muutama vuosi myöhemmin avattiin ensimmäinen myyntikonttori Stuttgartissa, Saksassa.

  • Kuulokojetestit 1950-luvulla

  • Kuulokojetuotantoa 1950-luvulla

1954

Kannettavasta kuulokojeesta korvantauskojeeksi

Bernafonin ensimmäinen kannettava kuulolaite oli kaksiosainen laite, jossa oli venttiilivahvistimet ja hehkulamppu. Käyttäjien oli kannettava laitetta mukanaan erillisessä laatikossa. Transistoreiden koon pienennyttyä Gfeller AG esitteli ensimmäisen korvantakana pidettävän kuulolaitteensa.

mini_vakuumroehre_384x384

Kehitys pienistä tyhjiöventtiileistä transistoreihin (mittakaavassa: 1: 2)

1975 - 1994

Laajentuminen ja yhdistyminen

Vuoden 1973 talouskriisi yhdistettynä nopeisiin teknologisiin muutoksiin muovasi yhtiön strategiaa seuraavina vuosina. Menestyäkseen entistä kilpailuimmilla markkinoilla Gfeller AG: n,joka oli edelleen pääosin tietoliikenneyritys, oli nyt panostettava ensisijaisesti kuulokojeisiin.

1982

T-sarjan lanseeraus

Ensimmäinen T-sarja, joka oli varustettu integroiduilla piireillä ja kahdella pienellä mikrosirulla, osoittautui varmasti menestykseksi. Tuotetta paranneltiin seuraavien vuosien aikana ja se säilyi suosikkina tuotannossa vuoteen 2002 asti.

1987

Ascomin sulautuminen

Gfeller-yritys sulautui Autophoniin, Hasleriin ja Zellwegeriin ja muodosti Ascomin. Uuden yritysryhmän palveluksessa oli 14 000 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto oli 2,2 miljardia Sveitsin frangia.

Ensimmäinen digitaalinen kuulokoje

Neljän vuoden kehityksen jälkeen PHOX, maailman ensimmäinen digitaalisesti ohjelmoitava kuulojärjestelmä oli valmis.

phox_tek_enduser_384x384

“Akustikon piti säätää aiemmat laitteet manuaalisesti ruuvimeisselillä. PHOX: n avulla sovitukset voitiin suorittaa käyttämällä Intel-prosessorilla varustettua ohjelmointiyksikköä. Säätöjä voitiin tehdä jopa kymmenelle eri parametrille.”

phox_tek_enduser_384x384

“Akustikon piti säätää aiemmat laitteet manuaalisesti ruuvimeisselillä. PHOX: n avulla sovitukset voitiin suorittaa käyttämällä Intel-prosessorilla varustettua ohjelmointiyksikköä. Säätöjä voitiin tehdä jopa kymmenelle eri parametrille.”

1989

Avaintoimijana alalla

“Suurella ylpeydellä yrityksen johto pystyi kertomaan työntekijöille ja osakkeenomistajille, että uusi yritysryhmä sijoittui yhdenneksitoista maailman suurimpien tietoliikenneyritysten joukossa.”

1992

Boschin kuulotoimintojen haltuunotto

Yritys jatkoi kasvuaan ostamalla saksalaisen Robert Bosch GmbH: n kuulokojeiden liiketoiminnan. Samana vuonna yhtiö avasi oman myyntisiipensä Berliiniin.

1994

Ascom Audiosysin myynti William Demant Holdingille

“Ascom-yritysryhmän määrittelemän uuden strategian mukaan eri toimintoja päätetään hajauttaa. Kuulokojeiden tuotanto siirtyy yritysjärjestelyjen myötä myöhemmin Tanskalaiselle William Demantille.”

1995 - 2021

Innovaation tiellä

William Demant Holdingin haltuunoton jälkeen, jonka ydinliiketoiminta on vahvasti juurtunut kuulonhuoltoon, alkoi yhteistyö tuotannon ja logistiikan osalta. Tuotekehitys, markkinointi ja myynti pysyivät erillään ja toteutettiin itsenäisesti.

1995

Bernafonin nimi ja uusi pääkonttori Bern-Bümplizissä

Eri divisioonat nimetään uudelleen Bernafoniksi. Ensimmäistä kertaa Bernafon oli yhdistettävissä ja viittasi tuotteeseen, sen takana olevaan yritykseen ja upouuteen pääkonttoriin Bern-Bümplizissä.

Bernafon innovaatioputkessa


1999

Smile

Ensimmäinen täysin digitaalinen kuulokoje

2002

Symbio

Maailman ensimmäinen ChannelFree™-kuulokoje

2007

Brite

Palkittua muotoilua ulkoisella kaiuttimella varustettuna

2012

Chronos

Nano kuuloke korvassa- järjestelmä takaisinkierron esto- ominaisuudella

2018

Zerena

Ensimmäinen älypuhelimiin yhdistettävä kuulokoje

2019

Viron

Ensimmäinen ladattava kuulokoje litium-ioni akulla

2019

Leox

Reaaliajassa ääntä käsittelevä A True Environment Processing™-kuulokoje vaikeisiin kuulonalenemiin

2020

Alpha

Alan ensimmäinen Hybrid Technology™-kuulokoje

2021

Tulevaisuuden mahdollisuudet

Suuntamme on selkeä. Keskittymällä korkealaatuisiin tuotteisiin, johtavaan teknologiaan ja erinomaiseen tukeen, Bernafon kehittyy edelleen ja lisää markkinaosuuttaan. Asiakkaiden ja käyttäjien tarpeet ja odotukset jatkuvasti muuttuvassa maailmassa tuovat tullessaan mielenkiintoisia vuosia.

Visuaalinen identiteetti

Bernafon logo

Bernafon on sveitsiläinen yritys, jossa työskennellään paremman kuulemisen puolesta ja tuodaan se osaksi jokapäiväistä elämää. Logomme ilmaisee viusaalisesti tätä sitoumustamme.Logotekstissä viitataan intohimoomme ja innostukseemme työtämme kohtaan.Korva-ikoni kuvaa lupaustamme tuottaa korkealaatuisia tuotteita, joissa hyödynnetään johtavaa teknologiaa.

bernafon_logo

Logon kehitys

Tiesitkö, että varsijousi oli ensimmäisen logomme symboli 1946? Sota- ja lamavuosina tämä varuste oli sveitsiläisten tavaramerkkien yhteinen tunnusmerkki. Sveitsin Ristin lailla se symbolisoi laatua, luotettavuutta ja kestävyyttä, joiden rooli on edelleen merkittävä.

  • 1946-1958

    bernafon_logo_1946

  • 1958-1986

    bernafon_logo_1958

  • 1986-1999

    bernafon_logo_1986

  • 1999-2007

    bernafon_logo_1999

  • 2007-2021

    bernafon_logo_2007

Nimemme on peräisin kaupungista, jota kutsumme kodiksi - Bern, Sveitsi. Se sopii myös meille, koska berniläisten tiedetään olevan käytännöllisiä ja vastuullisia ihmisiä.

Tuotekampanjat

  • Muistatko "Heidin"? Se oli aito sveitsiläinen kampanja, joka julkaistiin SwissEarin mainostamiseksi vuonna 2005.

  • Ylistetty kampanja Brite-kuulokoje (Red Dot -palkinnon voittaja) ja koko kampanja tunnustettiin mieleenpainuviksi ja ainutlaatuisiksi (2007).

  • Kansainvälinen tunnustus Bernafon Great Plus -elokuva voitti Golden Dolphin palkinnon Cannesissa Yritysmedia ja -TV- kategoriassa 2016.

  • Sveitsiläinen hotellinomistaja Charles Frey, trendikäs Zerenan edustaja oli ensimmäisen Bernafon HF -lehden (2017) kannessa.

Lisää kampanjoiden kohokohtia

Smile (1999)

:-)

Symbio (2002)

Tarkinta äänimaisemaa

Prio (2006)

Luokkansa paras

Xtreme (2007)

Kuulemisen äärirajoilla

Vérité (2009)

Kirkkaat ja luonnolliset äänet

Veras (2011)

Uusi näkökulma

Chronos (2012)

Nyt on aika

Acriva (2013)

Keskity tärkeisiin ääniin

Carista (2013)

Koe koko elämän kirjo

Juna (2014)

Ensiluokkaiseen kuulemiseen

Supremia (2015)

Vahva ote elämään

Zerena (2018)

Uusi kuulemisen dynamiikka

Viron (2019)

Vironin äänimaailma.Yksinkertaisesti lähempänä todellisuutta

Leox (2019)

Ole aito, elä hetkessä

Alpha (2020)

Bernafon Alpha. Parhaiden innoittamana.

Työntekijöiden kokemuksia

Millaista on työskennellä Bernafonilla?

"Yrityksemme arvolupaus: ‘Your hearing, Our passion’ on myös minulle totta. Kun eräs 9-vuotias tyttö sai pääsyn äänimaailmaan kuulokojeidemme avulla, se oli erityisen merkityksellinen, tyydyttävä ja iloinen kokemus."
Silvana P., Brand Manager, Italia

"Olen erittäin kiitollinen uskomattomasta henkilöiden verkostosta, jonka kanssa työskentelen. Yliopistojen tutkijat, jakelijat, kuuloalan ammattilaiset - olen oppinut paljon heiltä kaikilta."
Neil H., Head of Audiology, Bern

"Muutaman kollegan kanssa perustimme musiikkibändin, Bernie Bees. Soitimme joulujuhlissa ja asiakastilaisuuksissa. Harjoittelimme vapaa-ajalla ja johto tuki meitä tarjoamalla treenitilat ja joitain laitteita. Se oli hauskaa."
Uwe B., Head of Product Management, Bern

"On korostettava Bernafonin erityistä työilmapiiriä. Ammattitaito, ystävällisyys ja halukkuus auttaa ovat läsnä kaikkialla. Se on korvaamatonta."
Andrzej P., General Manager, Puola

"Yksi parhaimmista asioista työssäni on se, että tapamme kerran tai kahdesti vuodessa Bernin pääkonttorissa muiden tuoteasiantuntijoiden kanssa ympäri maailmaa. Aina hyviä kohtaamisia."
Merlijn V., Product Specialist, Alankomaat

"Työskentely Bernafon-tuotemerkissä on kuin työskenteleminen maailmanlaajuisessa voimalassa, mutta missä kaikki tietävät nimesi. Kun työ on suoritettava, se voi tapahtua paikallisten tiimisi jäsenten tai tuhansien kilometrien päässä olevan kollegasi avulla."
Gregory S., Sales Manager, Iso- Britannia

"Kouluttajan roolissa vaaditaan paljon matkustamista ja se tuo mukanaan paljon seikkailuja."
Sonja K., Head of Training and Product Support, Bern

"Muutimme Kanadasta Sveitsiin, ja Bernafon on antanut meille perustan suurenmoisen sveitsiläisen elämän rakentamiselle."
Jennifer H., Editor, Bern

"Suosikkiasiat, miksi työskentelen Bernafonilla: upea teknologia, koko yritys on kuin samaa perhettä ja että olemme altavastaajia. Pidämme asiat vilpittöminä ja rehellisinä."
Navjeet S. J., Training Manager, Iso-Britannia

"Bernafon pitää työntekijöiden hyvinvointia erittäin tärkeänä. Tämä näkyy myös yrityksen visiossa, jota arvostan suuresti."
Tiziana D., Social Media Manager, Bern

"Rakastan joukkuehenkeä ja perinteitä. Kerran vuodessa tiimimme käy Bernin uusimmissa seikkailuhuoneissa, joissa ratkaistaan erilaisia tehtäviä. Tiimityö, ongelmanratkaisutaidot ja luovuus ovat avain aarteen löytämiseen tai haastavien tilanteiden ratkaisuun."
Myriam S., Project Leader Marketing Communications, Bern

"Pidän after-work- jutuista, joita teemme työtovereiden kanssa työpäivän jälkeen."
Marc E., Project Leader, Bern

"Rakastan sitä, että Bernafonin tiimissä on loistava joukkuehenki."
Graeme T., Marketing Executive, Iso-Britannia

"Bernafon on kuin toinen kotini. Olen pystynyt kasvamaan ihmisenä ja ammattilaisena yhdessä ison ihmisjoukon kanssa, joita voin ilolla kutsua ystävikseni."
Melissa M., Marketing Coordinator, Espanja

"Pidän eniten siitä, että työskentelen suurenmoisen tuotemerkin parissa mielenkiintoisella alalla."
Fabio L., Regional Sales Director, Bern

“Yhdessä autamme ihmisiä kuulemaan ja kommunikoimaan paremmin.”

“Yhdessä autamme ihmisiä kuulemaan ja kommunikoimaan paremmin.”